וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 שנה ללבנון השנייה: חיזבאללה אוגר 150 אלף טילים, ושומר עליהם בסביבה אזרחית

עודכן לאחרונה: 14.7.2021 / 17:02

בפיקוד הצפון מעריכים כי בידי הארגון מל"טים עם טווח של 400 ק"מ, וכי בעימות הבא ישוגרו לישראל עד 3,000 רקטות ביום. בצה"ל אומרים כי בנק המטרות למלחמה הבאה עם חיזבאללה גדול פי 20 לעומת 2006, ומאשימים כי הארגון פועל במכוון ליד מבנים רגישים ומסכן את אזרחי לבנון

15 שנה למלחמת לבנון השנייה, ארגון חיזבאללה מתעצם, ולפי הערכות בצה"ל יש ברשותו כ-150,000 אלף טילים מסוגים שונים. לפי ההערכות, הארסנל כולל בין היתר רקטות בטווחים של בין 15 ל-700 ק"מ, טילי שיוט המגיעים לטווח של 200 ק"מ, וכלי טיס לא מאוישים שמסוגלים להגיע לטווח של 400 ק"מ. בעימות הבא עם הארגון, מעריכים בצה"ל, ישוגרו לעבר ישראל בין 1,000 ל-3,000 רקטות ביממה.

"אחרי לבנון השנייה חיזבאללה למד לקח שמחזיק כבר 15 שנים", אמר מפקד פיקוד הצפון, האלוף אמיר ברעם, שטען כי "אם תהיה מלחמה נוספת הם ישלמו מחיר גבוה הרבה יותר. אנחנו מכינים הפתעות להפתעות של חיזבאללה. המלחמה הבאה תהיה מורכבת עבורנו, אבל בלתי נסבלת עבורם".

מפקד אוגדה 36, תא"ל דן נוימן, העריך כי בתרחיש כזה יהיה צורך בכניסה קרקעית של כוחות לוחמים. "מכת האש מהאוויר תהיה עוצמתית בשעות הראשונות של הלחימה [במלחמה הבאה - א.ב.]. אך על מנת להכריע את האויב בשלב האופרטיבי נידרש לתמרון יבשתי", אמר נוימן. בצה"ל הזהירו כי המערכה הזאת תהיה הרבה יותר אגרסיבית ומורכבת לעומת סבב הלחימה האחרון בעזה, עם נזק סביבתי רב.

אימוני הגדודים לקראת העימות הבא מול חיזבאללה

בווידאו: בוחן רף פצ"ן והיערכות פיקוד הצפון למלחמה הבאה מול לבנון/צילום: דו"צ

במסגרת ההיערכות בגזרה לקראת עימות עתידי, בצה"ל שואפים להסדיר תפיסה, טכניקות ושיטות אחידות לכלל הכוחות מהמטכ"ל ועד לאחרון הגדודים המתמרנים לעומק שטח האויב. בנוסף, מיליוני שקלים הושקעו בעיבוי מערכי ההגנה על הגבול סמוך ליישובים, בין היתר באמצעות פריצת צירים חדשים, חשיפת שטחים סבוכים בצמחייה, ויצירת חיבור הדוק בין גורמי המודיעין לכוחות בשטח. עם זאת, יש פער בין הרצוי למצוי מבחינת המיגון, ונדרשת תכנית רחבת היקף לחידוש הגדר והחומות (סביב מטולה יש עדיין גדר בת עשרות שנים). לאחרונה הושלמה סדרת אימונים לתרחיש של מלחמה לכל הגדודים שאמורים להשתתף בה, אם תפרוץ. ברעם בחן את הגדודים, וקרא לשיחה חלק מהמג"דים ואמר להם במפורש כי הגדודים שתחת פיקודם לא עומדים ברף הכשירות המצופה מהם, מסיבות שונות.

ההיערכות לעימות הבא בלבנון

דובר צה"ל

בצה"ל אומרים כי "בנק המטרות" בלבנון גדול פי 20 כיום לעומת מלחמת לבנון השנייה, והוא נאמד באלפי יעדים. פיקוד הצפון החליט לחשוף יעד אחד שכזה, הממוקם כ-25 מטרים מבית ספר היחידי בכפר עבא, בירת מחוז נבטיה מצפון לעיר צור, כדי להמחיש כיצד חיזבאללה מקים מוצבים צבאיים ואתרי טילים ותחמושת בבתי אזרחים או סמוך למבנים רגישים כמו מסגדים, מרפאות וכו'. בתוך המבנה יש, בין היתר, מלגזות לצורכי שינוע טילים ורקטות כבדים במיוחד, טילי נ"ט רקטות, תחמושת ועוד. לדברי גורמי צבא, קרבת האמל"ח של חיזבאללה לבית ספר זה, מסכנת יותר מ-300 תלמידים חפים מפשע. לפי ההערכות, פגיעה ביעד תגרום לאפקט המוערך בכמחצית מעוצמת הפיצוץ בנמל ביירות.

מחסן האמל"ח בלב הכפר עבא

בווידאו: הדמיה של מחסון אמל"ח ליד בית ספר ספר בכפר עבא בלבנון/עיצוב גרפי: דו"צ

"כמו המטרה הזו, ישנן אלפי מטרות דומות של חיזבאללה שמסכנות את אזרחי לבנון", אמרו הגורמים, שהדגישו כי ניתן לראות שארגון חיזבאללה משתמש באופן עקבי כטקטיקה מבצעית בנכסים אזרחיים לפעילות צבאית. "מנגד, צה"ל ופיקוד הצפון ינקטו בכלל האמצעים על מנת לצמצם פגיעה באזרחים, ועם זאת, צה"ל לא יהסס לפגוע במטרות פעילות", הוסיפו. בפיקוד הצפון אמרו כי היכולת לאתר מטרות בזמן אמת ולתקוף אותן במהירות השתפרה מאוד.

החל מחודש מאי השנה התגברו האירועים האלימים על גבול לבנון, ביניהם מהומות אלימות שבאחת מהן חדר פעיל חיזבאללה לשטח ישראל, נורה ונהרג; ארבע רקטות ששוגרו לעבר ישראל; ניסיון חדירה לקראת פיגוע במטולה; וניסיונות הברחת סמים ואמצעי לחימה. בצה"ל מעריכים כי האירועים הם פועל יוצא של המצב הכלכלי המידרדר בלבנון והמצב הפוליטי השברירי. לפי הערכות בצה"ל, השליטה של חיזבאללה בדרום לבנון התרופפה, והחלל שנוצר מאפשר לכוחות שונים לפעול ללא משמעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully